Veel gestelde vragen
Questions and answers
Huurders FAQ
Q: Wat is de courtage en welke kosten zijn er?
A: Daar kunnen we kort over zijn; die is er niet. Als huurder betaal je geen courtage of bemiddelingskosten. Vooraf, of bij het tekenen van het contract, betaal je de eerste maand huur en servicekosten. Huur wordt altijd een maand vooruitbetaald.
In sommige gevallen (eigen ondernemers of huurders met een verhoogd risico) wordt een borg of bankgarantie gevraagd. Ook deze dien je voor sleuteloverdracht bij het contracttekenen te voldoen.
Q: Kan iemand voor mij garant staan?
A: Ja, dat is mogelijk. De garantsteller dient dan ook mee te tekenen.
Q: Wat zijn de maandelijkse vaste lasten?
A: Naast de huurprijs en servicekosten moet je rekening houden met een aantal vaste lasten. Jouw individuele kosten voor energie zijn afhankelijk van je verbruik. De website van het Nibud geeft hiervan een goede indicatie. Als huurder betaal je daarnaast de volgende gemeentelijke belastingen: waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing. Voor meer informatie, ga naar de website van Gemeente Breda.
Q: Zijn huisdieren toegestaan?
A: Meestal zijn huisdieren niet toegestaan. Je vindt dit in de omschrijving van de woning.
Q: Welk onderhoud moet ik als huurder zelf verrichten?
A: Bij de huurovereenkomst ontvangen je standaard het ‘Besluit kleine herstellingen’, hierin staat duidelijk omschreven welk klein onderhoud onder verantwoording van de huurder valt.
Q: Wat valt er onder servicekosten?
A: Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur van een woning komen. Bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak, tuinonderhoud, stoffering en meubilering en de huismeester. Kosten voor nutsvoorzieningen zijn de kosten voor gas, water en elektriciteit waarvoor de huurder een eigen meter heeft. Bekijk deze pagina van de Rijksoverheid voor meer informatie.
Q: Kan Find a House een woning voor mij zoeken?
A: Ja, dat kan. Wij nemen de zoektocht naar een geschikte huurwoning in Breda of Tilburg graag van je over. Je hoeft dan zelf niet meer op zoek te gaan naar je droomhuis, dat doen wij voor je. Lees hier meer over aanhuur.
Verhuurders FAQ
Q: Hoe lang duurt het voordat mijn woning online is?
A: Wij plaatsen de woning zo snel mogelijk online. In de meeste gevallen lukt het ons zelfs om de woning na het inmeten en fotograferen nog dezelfde dag online te plaatsen. In het uiterste geval duurt het maximaal 48 uur.
Q: Wat doet Find a House om betrouwbare huurders te plaatsen?
A: Mensen die via Find a House willen gaan huren moeten zich kunnen legitimeren. Daarnaast moeten de kandidaat-huurders voldoende financiële draagkracht hebben om de maandelijkse huur te voldoen. Daarvoor vragen wij inzage in een arbeidsovereenkomst. Verder doen we een kredietcheck, bellen we de werkgever na en vragen we naar referenties van voormalige verhuurders. Find a House bemiddelt voornamelijk aan expats, gezinnen, starters en alleenstaanden.
Q: Hoe lang duurt het voordat mijn woning verhuurd wordt?
A: 89% van onze woningen wordt binnen twee weken verhuurd.
Q: Kan ik het vastgoedbeheer uitbesteden?
A: Ja, Find a House kan het vastgoedbeheer overnemen, lees hier meer